fbpx

Venemaa on suur turg, mis tekitab pidevalt Eesti ettevõtjatel huvi. Eriti tähtis on müük Venemaal turismiettevõtete jaoks, kuna peamine hulk välisturiste on pärit kolmest riigist: Soomest, Venemaalt ja Lätist (allikas: Stat.ee).

Paljud ettevõtted on huvitatud Venemaa turust, aga ei tea kust alustada. Turg on ebastabiilne ja kindlasti omanäoline. Kas investeeringud on seda väärt? Minu kogemus ütleb, et kindlasti on väärt, kui teha pidevalt head tööd. Selles artiklis avaldan oma nippe, kuidas Venemaal efektiivselt väikese eelarvega turundada.

1. Räägi kliendiga samas keeles

See on iseenesest mõistetav, aga paljud ei pööra sellele piisavalt palju tähelepanu. Ma olen mitu aastat Venemaal elanud ja saan kindlalt väita – vene keel Eestis ja vene keel Venemaal on erinevad. Eesti keel mõjutab kohalikku vene keelt, eriti kui tehakse eesti-vene tõlget ja tulemus on vahepeal päris humoorikas. Osadele inimestele võib tunduda atraktiivne kasutada vene rahvusest kolleegi/tuttava abi, näiteks paluda klienditeenindajal turundustekste tõlkida. Kahjuks tulemus võib osutuda nõrgaks. Pigem tuleks kasutada professionaalide abi.

2. Eelista digitaalseid kanaleid

Venemaal on digikanalite ROI palju kõrgem, kui “klassikaliste” kampaaniate ROI.  Liidri positsiooni hõlmas sotsiaalmeedia (kaasa arvatud influencer marketing) – selle ROI on 2,4 korda suurem kui TV reklaami ROI. Kohalikud ettevõtted panustavad rohkem kampaaniatele televisioonis või teistes offline kanalites, nii et hetkel digitaalsete kanalite hinnad on taskukohased (allikas: Nielsen Venemaa). Mõistlik on kasutada kuni 4 erinevat kanalit, see annab võimaluse iga kanali peal paremini end esile tuua. Statistika näitab, et kui kasutuses on rohkem kui 4 kanalit, siis üldine turunduskampaaniate ROI hakkab kukkuma.

Mis on eriti positiivne – üldine turunduskampaaniate ROI Venemaal on kõrgem kui Euroopas. Venemaa tarbijate harjumused pole nii püsivad, kuna turg on suhteliselt noor ja  ebastabiilne. Selle tõttu uusi kliente võita võib olla lihtsam (allikas: Nielsen Venemaa).

3. Vali turunduskanaleid hoolikalt

Venemaal on omapärane kanalite valik ja see kehtib ka digikanalite puhul. Kui Euroopas on digikanalite tarbimine suhteliselt võrdne, näiteks kõige populaarsem sotsiaalmeedia platvorm on Facebook, siis Venemaal on teised trendid. Venemaal on enda suur ja tuntud otsingumootor Yandex, mis on peaaegu sama populaarne kui Google (allikas: Statcounter). Kõige populaarsemad sotsiaalmeedia platvormid on vk.com ja ok.ru, aga neid on veel mitu erinevat (allikas: Deloitte Venemaa). Lisaks mõned meile tuntud sotsiaalmeedia kanalid ei ole üldse kasutusel, näiteks LinkeidIn on Venemaal blokeeritud.  Tuleb uurida, mis kanali kaudu just Sinu ettevõtte sihtrühm infot tarbib. Venemaa on väga suur turg ja seal valesti turundades on väga lihtne raha ilma tulemuseta raisata.

4. Tee koostööd

Ma olen suur ühisturunduse harrastaja. Alati on võimalik leida kohalik partner ja pakkuda koostööd, mis oleks mõlemale poolele kasulik. Ühisturunduse projekt võib olla kas täiesti tasuta (kui me ei arvesta ajakulu) või siis jagatud kuludega, mis tähendab seda, et iga ettevõtte rahaline panus on väiksem võrreldes iseseisva projektiga. Jagada võib ka kogemusi. Kui sa pole veel uuel turul töötanud, siis on eriti kasulik teha koostööd ettevõttega, kus selline kompetents on juba olemas.

5. Tee eripakkumisi oma tootele või teenusele.

Lihtne ja efektiivne. Minu kogemus näitab, et Venemaal sooduskampaaniad töötavad paremini kui Eestis või teistes naaberriikides. Seda kinnitavad ka uuringud – Nielsen’i järgi enamus Venemaa elanikest on harjunud otsima teenuseid või tooteid allahindlusega (allikas: Nielsen Venemaa). 25% küsitletutest on vastanud, et nad on nõus proovima uut toodet või teenust siis, kui seda pakutakse soodustusega.

6. Jälgi oma reputatsiooni

Venemaa klientide jaoks on firma reputatsioon väga tähtis. Kõikidest infoallikatest usaldavad inimesed kõige rohkem oma tuttavate arvamusi ja soovitusi (77%), klientide tagasisidet online kanalites (62%) ja infot ettevõtte veebilehtedel (57%). (allikas: Nielsen Venemaa).

Word-of-mouth reklaami on suhteliselt keeruline edendada, aga klientide tagasiside jälgimine internetis  nõuab ainult ajalist ressurssi. Kui tagasisidet on vähe, siis on alati võimalik seda juurde saada. Tee kampaania, mille raames tagasiside annab lisaboonuseid. Vaata ka oma veebilehelt üle, kas info on värske ja hästi kirjutatud? Eestis kipub juhtuma see, et ettevõtted teevad veebilehe erinevates keeltes, aga unustavad neid uuendada. Olen tihti näinud juhtumeid, kus uudiseid eestikeelses veebilehe versioonis oli mitu, aga viimane venekeelne uudis on 3 aastat tagasi postitatud. See jätab ebameeldiva mulje. Kui Sinul on mitmes keeles koduleht olemas, siis hoolitse kõikide keelte eest.

Venemaa turul kehtivad samad trendid nagu igal pool maailmas – digitaalsed kanalid saavad palju tähelepanu ja rohkem oste tehakse internetis. Samas on hulganisti detaile, mis on Euroopast erinevad. Tee kindlasti uurimistööd enne kampaaniate alustamist. Artiklis on lingid, kust saad mainitud trendidest veel teada. Kui soovid põhjalikumat  infot Venemaal turundamise kohta, siis võta julgelt ühendust. Olen hea meelega abiks.

Võta meiega ühendust!